2015-06-13

Niezależność organizacji pozarządowych / Tylko działanie oddolne / Federacja wzmacnia władzę


Niezależność organizacji pozarządowych

Na organizacje pozarządowe patrzymy jako na takie, które działają oddolnie i niezależnie od kogokolwiek. Czyżby jednak było inaczej? Czyżby przynajmniej cześć z nich była finansowana po to, aby wspierać na lokalnych gruntach określoną propagandę, grupy społeczne i etniczne, zwalczając jednocześnie inne postawy i zachowania? Niezależność NGO-sów stoi pod znakiem zapytania. Tak na marginesie: o uzależnieniu od państwa pisaliśmy w kontekście spółdzielni socjalnych (Spółdzielnie socjalne: z państwem czy samodzielnie).

W dużym skrócie: pozycja organizacji pozarządowych nie zależy w Polsce od oddolnego ciśnienia osób ją wspierających (zarówno w wymiarze wolontariatu, jak i wsparcia finansowego), ale od tego, czy są podczepione pod układ zarządzający dystrybucją grantów. (...)

Wbrew intuicjom głównej partii opozycyjnej działania na rzecz upodmiotowienia polskich organizacji pozarządowych nie muszą oznaczać rozrostu biurokracji i wielomilionowych nakładów finansowych. Republikanizm każe szukać rozwiązań nie w odgórnym sterowaniu i finansowaniu NGO-sów, lecz w stworzeniu takiego otoczenia prawnego, które ograniczy patologie i wywoła w nich prorozwojowy impuls do większej aktywności na polu pozyskiwania wsparcia „na dole” (wśród darczyńców i wolontariuszy) zamiast „na górze”.

Nowakonfederacja.pl


Tylko działanie oddolne

Jak nazwać ten wywiad, jakie płynie z niego przesłanie? Działajmy oddolnie, to na pewno. W jaki sposób przełamać indywidualizm, w naszym rozumowaniu bierność społeczną? Na to ciężko odpowiedzieć, jak zawsze. Pozostajemy więc w temacie działalności oddolnej.

Współpraca oznacza po prostu robienie z innymi czegoś, czego nie dasz rady zrobić sam. Problem jest wtedy, gdy musisz współpracować z kimś, kogo nie rozumiesz lub nie lubisz.

Wyborcza.pl


Federacja wzmacnia władzę

Osoba, która podesłała nam ten link (zresztą, jak i dwa powyższe) do tego artykułu, słusznie zauważa: „Czyli kiedyś ludzie nie za bardzo wierzyli, że republika może być dużym krajem. Dzisiaj też się nie mieści w głowach, że można zlikwidować państwo, chociaż ten artykuł daje do myślenia, jak ustrój anarchistyczny powinien się zorganizować, żeby odeprzeć ataki na siebie”. To odwołanie do następujących słów:

Starał się on mianowicie w oparciu o przykład Rzeczypospolitej odeprzeć teorie mówiące o tym, iż tylko kraje małych rozmiarów mogą rozwinąć ustrój republikański. Podważał tym samym niektóre z ustępów pism Rousseau oraz Monteskiusza, które tak chętnie podchwytywali jego oponenci.

Nasuwa się też inne spostrzeżenie. Federalizm Stanów Zjednoczonych był możliwy do utrzymania ze względu na położenie – żadnych większych oponentów w regionie. Na gruncie europejskim rozrost państw poprzez podporządkowywanie jednemu rządowi mniejszych bytów politycznych zawsze prowadził do katastrofy, w domyśle wojen, okupacji czy rozpadów, które też z kolei prowadziły do wojen. Wniosek? Kiedy Europa była podzielana na drobne organizmy polityczne, możliwość wystąpienia wielkich wojen była niewielka, dlatego rozkwit i rozwój stały się jej domeną:

Rzeczpospolita Obojga Narodów u swego kresu faktycznie nie różniła się od USA tak bardzo, jak nam się to dzisiaj wydaje. Ostatecznie pokonała ją zaś nie tyle słabość ustrojowa i zacofanie, ile niefortunne położenie dokładnie pośrodku łatwej do przemierzenia Równiny Środkowoeuropejskiej...

Nowakonfederacja.pl


CYTATY – Michał Bakunin {WYCHOWANIE}

Naturalnym punktem wyjścia w wychowaniu dzieci jest zasada autorytetu; jest ona usprawiedliwiona, a nawet konieczna, wówczas gdy wychowujemy zupełnie małe dzieci, których rozum jest zgoła jeszcze nierozwinięty; ponieważ jednak każdy rozwój, a więc także i wychowanie zawiera w sobie kolejne negacje punktu wyjścia, to zasada autorytetu powinna stopniowo się zwężać, tak by wychowywane i uczone dzieci posuwając się na przód zyskiwały coraz większą swobodę. Racjonalne wychowanie polega w gruncie rzeczy na tym tylko, że stopniowo zasada autorytetu ustępuje na korzyść idei wolności; ostatecznym celem wychowania powinno być ukształtowanie ludzi wolnych, miłujących wolność i pełnych szacunku dla wolności innych.


 
 
Kwiecień 2018
Pn Wt Śr Cz Pi So Nd
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30
Wszelkie prawa zastrzeżone (C) Portal Inicjatyw Oddolnych